Statut niepublicznej ośmioletniej
szkoły
podstawowej
"akademia rosenberga"
Spis treści:
Rozdział
1. Nazwa i typ Szkoły
Rozdział
2.Cele i zadania Szkoły
Rozdział 3. Organy Szkoły oraz zakres ich zadań
Rozdział 4. Organizacja Szkoły
Rozdział 5. Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły
Rozdział
6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
Rozdział 7. Uczniowie Szkoły
Rozdział
8. Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły
Rozdział 9. Zasady przyjmowania i skreślania uczniów
Rozdział 10. Postanowienia końcowe
Rozdział
I
Nazwa
i typ Szkoły
§
1
1. Szkoła
nosi nazwę: "NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA AKADEMIA ROSENBERGA".
2. Niepubliczna
Szkoła Podstawowa w Łoziskach, zwana dalej Szkołą, jest szkołą niepubliczną o
uprawnieniach szkoły publicznej.
3. Organem prowadzącym
Szkołę jest EDUKACJA WZBOGACAJĄCA ŻYCIE z siedzibą przy ul. Słonecznej
105, 05-500 Piaseczno.
4. Podstawowymi
aktami prawnymi regulującymi działalność Szkoły są:
1) ustawa
z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;
2) ustawa
z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe;
3) Statut
Szkoły;
4) zarządzenia
organu prowadzącego oraz regulaminy i procedury wewnętrzne.
5. Nadzór
pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
6. Szkoła
ma siedzibę w Łoziskach w budynku przy ul. Kwitnącej Wiśni 13 , 05-505
Lesznowola.
7. Nazwa
Szkoły używana jest w pełnym brzmieniu: Niepubliczna Szkoła Podstawowa
"Akademia Rosenberga"
§
2
1. Organ
prowadzący Szkołę, o którym mowa w § 1 ust.3, odpowiada za jej działalność.
2. Do
zadań organu prowadzącego Szkołę należy:
1) zapewnienie
warunków działania Szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
wychowania i opieki;
2) wyposażenie
Szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów
nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, przeprowadzania egzaminu
ośmioklasisty oraz wykonywania innych zadań statutowych.
3. Do
kompetencji organu prowadzącego Szkołę należy w szczególności:
1) nadzór
nad działalnością Szkoły w zakresie:
a) spraw
finansowych i administracyjnych;
b) przestrzegania
obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
pracowników i uczniów;
pracowników i uczniów;
c) przestrzegania
przepisów dotyczących organizacji pracy Szkoły;
2) decydowanie o podstawowych rozwiązaniach programowych,
metodycznych i organizacyjnych, wyrażających specyfikę i
gwarantujących praktyczną realizację statutowych zadań Szkoły, w tym:
a) dysponowanie środkami finansowymi i mieniem Szkoły;
b) sprawowanie
funkcji Dyrektora Szkoły i innych pracowników Szkoły;
c) zatrudnianie
i zwalnianie pracowników Szkoły;
d) zawieranie
umów o kształcenie uczniów;
e) decydowanie
o wysokości odpłatności za naukę;
f)
rozpatrywanie odwołań od decyzji Dyrektora
Szkoły w sprawach uczniowskich i pracowniczych;
3)
uczestnictwo w zebraniach Rady Pedagogicznej,
zebraniach innych organów Szkoły oraz uroczystościach szkolnych;
4)
reprezentowanie Szkoły na zewnątrz;
5)
nadawanie Szkole statutu oraz dokonywanie
jego zmiany;
6)
możliwość powołania wicedyrektora.
§
3
1. Szkoła
realizuje:
1) programy
nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,
o której mowa w odrębnych przepisach;
2) obowiązkowe
zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar
obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonym w ramowym planie nauczania
publicznej szkoły podstawowej;
3) stosuje
zasady klasyfikowana i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminu
ósmoklasisty, o których mowa w rozdziale 3a i 3b ustawy o systemie oświaty;
ósmoklasisty, o których mowa w rozdziale 3a i 3b ustawy o systemie oświaty;
4) prowadzi
dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla publicznej szkoły podstawowej;
5) zatrudnia
nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2,
posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych.
2. Cykl
kształcenia w Szkole trwa osiem lat.
3. Szkoła
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz
dalszego kształcenia w szkołach ponadpodstawowych.
4. Egzamin
ósmoklasisty przeprowadza się w Szkole w ostatnim roku nauki. Do
przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty stosuje się przepisy rozdziału 3b ustawy
z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
§
4.
Ilekroć w
dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1)
szkole - należy przez to
rozumieć NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA "AKADEMIA ROSENBERGA"
2)
rodzicach –
należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty)
sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
3)
uczniach –
należy przez to rozumieć uczniów szkoły, o której mowa w § 1 ust. 1;
4)
ustawie o
systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty;
5)
ustawie Prawo
oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 16 grudnia 2016
Rozdział
II
Cele
i zadania Szkoły
§
5
1. Celami
Szkoły jest w szczególności:
1)
Wspomaganie indywidualnego rozwoju
osobowości każdego dziecka, zaspokojenie potrzeb bycia widzianym, słyszanym i
ważnym, potrzeby uznania i wspólnoty, potrzeby akceptacji i wsparcia oraz
potrzeb rozwojowych wg Marshalla B. Rosenberga
2)
Zapewnienie wychowankom bezpiecznych
warunków pobytu w szczególności zaspokojenie potrzeby rozwoju, wiedzy i
wspólnoty.
3)
Umożliwienie dzieciom rozwijania
zainteresowań oraz wspieranie ich twórczego rozwoju.
4)
Współdziałanie z rodzicami/opiekunami
wychowanków w zakresie niezbędnym dla ich rozwoju.
2. Szkoła
zapewnia uczniom możliwość pełnego rozwoju intelektualnego, moralno-
emocjonalnego i psychofizycznego, z poszanowaniem ich godności osobistej
oraz wolności światopoglądowej i
wyznaniowej.
3. Działalność
dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza Szkoły prowadzona jest w oparciu o zasady
pedagogiki, przepisy prawa oraz idee zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka.
4. Szkoła
organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną
adekwatnie do rozpoznanych potrzeb i możliwości uczniów.
5. W
celu zapewnienia uczniom i rodzicom odpowiedniej pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, Szkoła współpracuje z poradniami i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i
rodziny.
6. Szczegółowe
zadania Szkoły określa szkolne programy dydaktyczne i program wychowawczo-profilaktyczny.
7. Środowisko
wychowawcze Szkoły tworzą uczniowie i pracownicy Szkoły oraz rodzice uczniów.
8. W
realizacji swoich zadań Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym i
instytucjami edukacyjnymi.
§
6
1.
Do zadań Szkoły należy w szczególności:
1) kształtowanie
postaw patriotycznych, poczucia
tożsamości narodowej, językowej oraz
przynależności do społeczności międzynarodowej;
2) ukierunkowanie
ucznia ku wartościom, kształtowanie postaw obywatelskich, przy jednoczesnym
otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
3) upowszechnianie
wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów
ochrony środowiska;
4) rozpoznawanie
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów w celu dostosowania treści, metod
i organizacji nauczania do ich możliwości psychofizycznych;
i organizacji nauczania do ich możliwości psychofizycznych;
5) udzielanie
uczniom potrzebującym pomocy i indywidualnego wsparcia odpowiednio do ich
potrzeb i możliwości Szkoły;
6) umożliwianie
uczniom rozwój uzdolnień i zainteresowań;
7) stwarzanie
warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne;
8) sprawowanie
opieki nad uczniami przebywającymi w Szkole i poza nią, w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć i
imprez pozalekcyjnych;
9) współdziałanie
z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania
i profilaktyki;
i profilaktyki;
10) sprawuje
opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce i wspomaga rozwój dziecka;
11) rozpoznaje i uwzględnia indywidualne potrzeby
dzieci, troszczy się o budowanie i wspomaganie adekwatnej samooceny i poczucia
własnej wartości, umacnia empatyczne zrozumienie siebie i w konsekwencji
innych;
12) stwarza warunki do
rozwoju samodzielności wychowanków, dążenia do poznania własnego potencjału i
wykorzystania go dla wspólnego dobra, uczy podejmowania odpowiedzialności za
siebie,
13) rozwija wrażliwość empatyczną dzieci,
14) kształtuje umiejętność obserwacji otaczającego środowiska, ułatwia
rozumienie i wspieranie relacji międzyludzkich we wspólnocie( w
społeczeństwie);
15) uczy nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem w społeczności;
16) rozbudza ciekawość
poznawczą, zachęca do aktywności badawczej i wyrażania własnych przeżyć i
potrzeb, oraz wzmacnia wiarę we własną intuicję;
17) rozwija wrażliwość
estetyczną, wyobraźnię i fantazję dzieci;
18) tworzy warunki harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci, uczy
bezpiecznych i prozdrowotnych zachowań;
19) stwarza możliwość doświadczeń, na podstawie których
kształtuje się osobowość oraz towarzyszy w tworzeniu adekwatnego obrazu samego
siebie;
20) uczy umiejętności rozwiązywania konfliktów, naturalnych w
społeczności;
21) wspiera samokontrolę;
22) buduje motywację do nauki, doświadczenia;
23) wspiera i towarzyszy w wolności polegającej na byciu sobą i
rozwijaniu własnych pasji z pożytkiem dla siebie i społeczności.
Placówka zmierza do
wychowania i uczenia się w
atmosferze akceptacji, poczucia bezpieczeństwa , współodpowiedzialności i
wzajemnego szacunku.
Realizuje powyższe
w oparciu o:
a)
programy edukacyjne
dopuszczone przez Dyrektora Szkoły do użytku na dany rok szkolny i zatwierdzone
w szkolnym wykazie programów nauczania;
b)
założenia "
Edukacji wzbogacającej życie" której fundamentem jest filozofia PbP
opracowana i wykorzystywana w pracy z dziećmi i dorosłymi przez dr psychologii,
działacza na rzecz pokoju na świecie, autora "Edukacji wzbogacającej
życie" Marshalla B. Rosenberga.
Rozdział
III
Organy
Szkoły
§
7
Organami
Szkoły są :
1)
Dyrektor Szkoły;
2)
Rada Pedagogiczna;
3)
Rada Szkoły tzw. Krąg
§
8
1.
Dyrektor Szkoły kieruje bieżącą
działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Szkoły. Jego kompetencje
oraz szczegółowy zakres uprawnień i
obowiązków określa organ prowadzący.
2.
Dyrektor Szkoły jest odpowiedzialny za
prawidłową realizację zadań statutowych, poziom uzyskiwanych przez Szkołę
wyników nauczania i wychowania oraz za rozwój i podnoszenie jakości jej pracy.
3.
Dyrektor Szkoły jest bezpośrednim
przełożonym dla zatrudnionych w Szkole pracowników oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
4.
Do zadań Dyrektora Szkoły należy w
szczególności:
1)
sprawowanie opieki nad uczniami i
stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju
intelektualnego i psychofizycznego;
2)
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych
warunków pobytu w Szkole oraz podczas zajęć organizowanych na terenie Szkoły i
poza nią;
3)
zapewnienie odpowiednich warunków
organizacyjnych do realizacji obowiązkowych zajęć dydaktycznych i
opiekuńczo-wychowawczych;
4)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie
z corocznie przygotowywanym planem nadzoru pedagogicznego;
5)
prowadzenie dokumentacji przebiegu
nauczania ustalonej dla szkół publicznych;
6)
dysponowanie - w porozumieniu z organem
prowadzącym - środkami finansowymi przyznanymi na działalność Szkoły;
7)
organizowanie doskonalenia zawodowego
nauczycieli Szkoły;
8)
realizacja uchwał Rady Pedagogicznej
podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
9)
realizacja zarządzeń organu prowadzącego
oraz organu sprawującego nadzór nad Szkołą;
10)
organizacja przyjęć uczniów do Szkoły;
11)
dokonywanie skreśleń uczniów z listy
uczniów w przypadkach określonych w § 34 niniejszego Statutu;
12)
informowanie organu prowadzącego o
aktualnym stanie Szkoły, jej osiągnięciach, trudnościach i potrzebach;
13)
wykonywanie innych zadań związanych z
działalnością i funkcjonowaniem Szkoły
oraz realizacją przepisów prawa oświatowego.
5.
W wykonaniu zadań, o których mowa w ust.1,
Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną, Kręgiem oraz Rodzicami.
§
9
1.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem
Szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia,
wychowania i opieki.
2.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzi
Dyrektor Szkoły oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
3.
Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach
zwoływanych przez jej Przewodniczącego, który jest odpowiedzialny za
zawiadamianie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
4.
Zebrania Rady Pedagogicznej są
organizowane:
1)
przed rozpoczęciem roku szkolnego;
2)
w każdym okresie w związku z
klasyfikowaniem i promowaniem uczniów;
3)
po zakończeniu rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych;
4)
w miarę potrzeb.
5.
Zebrania Rady Pedagogicznej są
organizowane w przypadku, o którym mowa w ust.4 pkt 4, na wniosek:
1)
organu prowadzącego;
2)
organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3)
co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej
oraz
4)
inicjatywy Dyrektora Szkoły.
6.
Rada Pedagogiczna funkcjonuje w oparciu o
ustalony przez siebie regulamin, który określa zasady jej działalności.
Regulamin nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.
7.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi
zebrania Rady Pedagogicznej.
8.
Zebrania Rady Pedagogicznej są
protokołowane.
9.
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane
zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
10.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także
brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Przewodniczącego lub na
wniosek Rady Pedagogicznej.
11.
Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie
Pedagogicznej przynajmniej dwa razy w roku
szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
§
10
1.
Rada Pedagogiczna w ramach swoich
kompetencji stanowiących podejmuje uchwały w sprawie:
1)
zatwierdzania planów pracy Szkoły;
2)
wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3)
eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
4)
ustalenia organizacji wewnątrzszkolnego
doskonalenia nauczycieli;
5)
skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie
sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad
szkołą przez organ nadzoru pedagogicznego, w celu doskonalenia pracy szkoły.
2.
Rada Pedagogiczna posiada kompetencje
opiniujące w ważnych sprawach Szkoły.
§
11
1.
Dyrektor Szkoły może tworzyć zespoły
nauczycieli w zależności od potrzeb statutowych.
§
12
1.
W Szkole działa Rada Szkoły tzw. Krag,
który tworzą wszyscy uczniowie, nauczyciele i mediator szkolny.
2.
W ramach kompetencji Kręgu jest tworzenie
zasad szkolnego oceniania zachowania oraz analizowanie
zasad współpracy społeczności szkolnej.
3.
Posiedzenia
odbywają się raz w tygodniu.
4.
Posiedzenia Rady
Szkoły prowadzi mediator/ nauczyciel/ dyrektor zgodnie z zasadami mediacji grupowych oraz
kręgów naprawczych wg zasad komunikacji opartej na Porozumieniu bez Przemocy.
5. Z posiedzeń Kręgu sporządzane są notatki służbowe.
§
13
1.
Organy Szkoły mają prawo do działania i
podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
2.
Organy Szkoły są zobowiązane do
współdziałania w zakresie planowania i realizacji zadań Szkoły.
3.
Współdziałanie organów Szkoły odbywa się
według następujących zasad:
1)
pozytywnej motywacji;
2)
partnerstwa;
3)
wielostronnego przepływu informacji;
4)
aktywnej i systematycznej współpracy;
5)
rozwiązywania sporów w drodze mediacji;
6)
sprawy trudne- zaproszenie do kontaktu
indywidualnego (2 rozmowy/ krąg z zewnątrz).
4.
Koordynatorem współdziałania organów
Szkoły jest Dyrektor Szkoły.
5.
Formy, sposoby i terminy komunikowania się
organów Szkoły ustala Dyrektor Szkoły.
6.
Dyrektor Szkoły jest mediatorem w
przypadku konfliktów między organami Szkoły.
§
14
1.
Dyrektor Szkoły wykonuje uchwały Rady
Pedagogicznej, o ile są zgodne z prawem.
2.
Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie
uchwał Rady Pedagogicznej sprzecznych prawem, powiadamiając o tym organ
prowadzący.
3.
W przypadku zaistnienia konfliktu między
organami Szkoły, dyrektor powołuje mediatora.
4.
W wypadku braku uzgodnienia, Dyrektor
Szkoły przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
Rozdział
IV
Organizacja
Szkoły
§
15
1.
Szkoła organizuje zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze, uwzględniając terminy ich rozpoczęcia i zakończenia,
terminy przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich oraz dni wolnych od
zajęć, określonych w przepisach w sprawie organizacji roku szkolnego dla szkół
publicznych.
2.
Tygodniowy rozkład zajęć, określający
organizację obowiązkowych zajęć dydaktyczno-
wychowawczych, opracowuje każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego po konsultacjach z organem prowadzącym Dyrektor Szkoły i przedstawia do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej.
wychowawczych, opracowuje każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego po konsultacjach z organem prowadzącym Dyrektor Szkoły i przedstawia do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej.
3.
Kalendarz roku szkolnego i wykaz zajęć
dodatkowych ustala Dyrektor Szkoły.
4.
Szkoła ma prawo do modyfikacji organizacji
pracy, o której mowa w ust.2,3 i 4, jeśli jest to podyktowane dobrem uczniów.
5.
Podstawową formą pracy są zajęcia
dydaktyczne i wychowawcze. Zajęcia te są prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym, w blokach
przedmiotowych.
6. Zajęcia
obowiązkowe dla uczniów realizowane są
przez pięć dni w tygodniu, od
poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00
-13.45.
7.
Szkoła zapewnia uczniom opiekę
świetlicową:
1)
opieka poranna i popołudniowa odbywa się w
godzinach 8.00- 9.00 i od 14.00-17.00;
2) uczeń
może przybywać w pomieszczeniach przeznaczonych na opiekę świetlicową wyłącznie
przy dyżurującym nauczycielu.
8.
Zajęcia nieuwzględnione w tygodniowym
rozkładzie zajęć w tym filharmonia, teatr, zielone szkoły i inne odbywają się w
czasie ustalonym przez Dyrektora Szkoły w porozumieniu z rodzicami.
9.
Szkoła organizuje zajęcia wspierające dla uczniów
realizujących obowiązek szkolny poza szkołą.
§
16
1.
Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły
jest oddział.
2.
O liczbie uczniów w oddziale w każdym roku
szkolnym decyduje organ prowadzący po zasięgnięciu opinii Dyrektora Szkoły.
3.
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z języków
obcych, informatyki oraz wychowania
fizycznego mogą być realizowane w grupach. Decyzje w tym zakresie
podejmuje Dyrektor Szkoły po uzyskaniu opinii organu prowadzącego.
4.
Za zgodą organu prowadzącego oddział można
dzielić na grupy, również na zajęciach z innych przedmiotów, dopuszcza się
pracę w grupach międzyklasowych.
§
17
1.
Nauczanie na I etapie edukacyjnym jest
realizowane w formie nauczania zintegrowanego.
2. Podstawową
formą pracy na II etapie edukacyjnym są zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym.
3.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4.
Godziny lekcyjne łączy się lub dzieli na
krótsze w bloku przedmiotowym w zależności od potrzeb uczniów oraz nauczycieli.
5.
W
celu realizacji zadań statutowych w
Szkole prowadzone są :
1)
obowiązkowe zajęcia lekcyjne zgodnie z
obowiązującymi w danym oddziale planem nauczania;
2) dodatkowe
zajęcia dydaktyczne, w tym koła zainteresowań wynikające z potrzeb uczniów.
6.
Szczegółowy plan obowiązkowych zajęć
edukacyjnych dla poszczególnych oddziałów klasowych określa tygodniowy rozkład
zajęć sporządzony przez Dyrektora Szkoły,
z
dbałością o bezpieczeństwo fizyczne, psychiczne oraz higienę pracy.
7.
Zajęcia dodatkowe organizowane są w
wymiarze i w czasie ustalonym przez Dyrektora Szkoły.
§ 18
Do
realizacji zadań statutowych Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
1)
pomieszczeń do nauki z niezbędnym
wyposażeniem;
2)
sprzętu komputerowego;
3)
zasobów bibliotecznych;
4)
sali gimnastycznej;
5)
boiska oraz urządzeń sportowych i
rekreacyjnych;
6)
innych pomieszczeń niezbędnych do sprawnego
i bezpiecznego funkcjonowania Szkoły.
§ 19
1.
W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym
jest działalność wychowawcza oraz rozszerzająca i wzbogacająca formy
działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej.
2. Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami i innymi
organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej poprzez:
1)
udział w szkoleniach;
2)
organizację konkursów,
imprez;
3)
korzystanie z
bazy danych;
4)
udział w
projektach;
5)
inne
przedsięwzięcia w zależności od potrzeb.
§ 20
1. Dla
uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich
rodziców lub inne ważne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki,
w szkole zorganizowane są zajęcia opiekuńcze zwane świetlicowymi.
w szkole zorganizowane są zajęcia opiekuńcze zwane świetlicowymi.
2.
Zajęcia opiekuńcze są realizowane w godzinach
od 8.00- 9.00 i od 14:00 do 17:00.
3.
Głównym celem zajęć o charakterze świetlicowym jest zapewnienie
dzieciom zorganizowanej opieki wychowawczej, pomocy w nauce, odpowiednich
warunków do nauki własnej i rekreacji poprzez:
1) pomoc
uczniom w realizowaniu materiału dydaktycznego;
2) wyrównywanie
szans edukacyjnych;
3) organizowanie
zajęć o charakterze wychowawczo-profilaktycznym;
4) organizowanie
gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i
na świeżym powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny ucznia;
5) stwarzanie
warunków organizowania kulturalnej rozrywki, kształtowanie nawyków
kultury życia codziennego;
kultury życia codziennego;
6) rozwijanie
różnych zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie zajęć w tym
zakresie;
zakresie;
7) wyrabianie
nawyków higieny, czystości; promowanie zdrowego stylu życia;
8) rozwijanie
samodzielności, samorządności i aktywności społecznej;
9) kształtowanie
umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej;
10) umożliwienie
udziału w różnych imprezach;
11) współpracę
ze środowiskiem lokalnym.
4.
Działalność świetlicowa obejmuje bieżącą działalność wg aktualnych potrzeb.
§ 21
1. Szkoła podejmuje
działania w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa,
o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 4.
o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 4.
2. W
szkole obowiązuje instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, zgodnie z którą co roku
przeprowadza się próbną ewakuację uczniów i pracowników.
3. Wychowawcy
oddziałów mają obowiązek zapoznać uczniów z zasadami ewakuacyjnymi
obowiązującymi w szkole.
4. Szkoła
w swej działalności przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny obowiązujących
w placówkach oświatowych. Przestrzeganie przepisów BHP podlega kontroli wewnętrznej
i zewnętrznej zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Każdy
nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego kontrolowania miejsca prowadzenia
zajęć, w przypadku zagrożenia opuszcza wraz z uczniami miejsce zagrożenia i
powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz odpowiednie służby.
6. Nauczyciel
nie może przystąpić do prowadzenia zajęć zanim zagrożenie nie zostanie
usunięte.
7. Do
zagrożeń zalicza się w szczególności: pęknięte lub rozbite szyby, odsłonięte
przewody elektryczne, ostre przedmioty, uszkodzone sprzęty, narzędzia itp.
8. W
sali gimnastycznej, na placu zabaw i boisku szkolnym (terenie rekreacyjnym)
oraz w innych miejscach, w których prowadzone są zajęcia ruchowe, nauczyciel
kontroluje sprawność sprzętu przed rozpoczęciem zajęć, dba o prawidłową
organizację pracy, dobiera odpowiednie metody, dostosowuje wymagania i formy zajęć
do możliwości fizycznych i zdrowotnych uczniów. Podczas ćwiczeń na przyrządach uczniowie
są asekurowani przez nauczyciela. Pod nieobecność nauczyciela, uczniowie nie
mogą przebywać w sali gimnastycznej ani nie wolno wydawać uczniom sprzętu
sportowego.
9. Na
pierwszych zajęciach roku szkolnego nauczyciel zapoznaje uczniów z
obowiązującym regulaminem korzystania z sali gimnastycznej, sprzętu sportowego
i terenu rekreacyjnego.
10. Nauczyciele
prowadzący zajęcia wychowania fizycznego mają obowiązek zapoznania się z
informacją dotyczącą stanu zdrowia ucznia przekazaną przez rodziców.
11. Przed
wyjazdem na zawody sportowe nauczyciel ma obowiązek każdorazowo uzyskać pisemną
zgodę rodziców wraz z oświadczeniem, że nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do
wysiłku fizycznego. Zgody rodziców przechowywane są do zakończenia roku
szkolnego w dokumentacji nauczyciela organizującego zawody.
§ 22.
1.
Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za uczniów, którzy znaleźli się na jej
terenie z przyczyn niemających uzasadnienia w organizacji nauczania, wychowania
i opieki realizowanej w danym dniu.
2. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów
ponoszą:
1) nauczyciele
prowadzący zajęcia obowiązkowe i pozalekcyjne w czasie ich trwania;
2) nauczyciele
pełniący dyżury podczas przerw do ostatniej lekcji danego dnia
- za uczniów przebywających na przerwach poza salami lekcyjnymi;
- za uczniów przebywających na przerwach poza salami lekcyjnymi;
3.
Odpowiedzialność szkoły za bezpieczeństwo uczniów kończy się w chwili
opuszczenia przez nich szatni i wyjścia z budynku szkoły do domu.
4. Każdy uczeń na terenie szkoły jest objęty opieką i
wsparciem osób dorosłych, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
5.
Na terenie boiska szkolnego dzieci mogą przebywać tylko i wyłącznie pod
nadzorem nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz osób prowadzących
zajęcia dodatkowe, zgodnie z obowiązującym regulaminem korzystania
z boiska oraz zobowiązani są do przestrzegania tego regulaminu.
z boiska oraz zobowiązani są do przestrzegania tego regulaminu.
6. Zapewnienie bezpieczeństwa ucznia na wycieczkach,
zielonych szkołach, w czasie pobytu na pływalni i innych regulowane jest podczas
każdorazowego wyjazdu, z którego sporządza się notatki służbowe.
7. Każda impreza w szkole musi być zgłoszona do
dyrektora szkoły. Odbywa się
za jego zgodą. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie imprezy organizowanej w szkole lub poza nią odpowiada nauczyciel – organizator oraz nauczyciele, którym dyrektor powierzył opiekę nad uczniami.
za jego zgodą. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie imprezy organizowanej w szkole lub poza nią odpowiada nauczyciel – organizator oraz nauczyciele, którym dyrektor powierzył opiekę nad uczniami.
8. Postępowanie w razie zaistnienia wypadku
uczniowskiego regulują odrębne przepisy. Nauczyciel ma obowiązek: udzielenia
pierwszej pomocy, wezwania pogotowia ratunkowego, powiadomienia dyrektora
szkoły lub wicedyrektora i rodziców ucznia o zaistniałym wypadku.
2.
W szkole prowadzi się zajęcia edukacyjne
wspierające ucznia w radzeniu sobie w sytuacjach: przemocy, demoralizacji,
zagrożeń uzależnieniami oraz innych utrudniających funkcjonowanie w
społeczeństwie i grupie rówieśniczej.
3.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniom,
pracownicy szkoły mają obowiązek kontrolowania osób wchodzących na teren
placówki.
4.
Do szkoły w trakcie trwania zajęć
lekcyjnych, zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć, wchodzi się przez wejście
główne, od strony ul. Kwitnącej Wiśni.
5.
Uczeń może samodzielnie opuścić budynek
szkoły po uzgodnieniu z wychowawcą. Uczniowie swobodnie poruszają się po
terenie szkoły.
6.
W przypadku stwierdzenia, iż uczeń
przebywający na terenie szkoły znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków
odurzających, nauczyciel niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły lub
wicedyrektora, który w trybie natychmiastowym zgłasza ten fakt policji oraz
zawiadamia rodziców ucznia.
7.
Uczniowie pozostawiający rowery przy
budynku szkoły zobowiązani są do zabezpieczenia ich przed kradzieżą tak, jak w
każdym innym publicznym miejscu. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności
materialnej za skradziony lub zniszczony rower. Fakt kradzieży dyrektor szkoły
lub wicedyrektor zgłasza na policję.
8.
Zabrania się uczniom wychodzenia poza
teren szkolny bez uzgodnienia z opiekunem/ wychowawcą. w przypadku samowolnego
opuszczenia Szkoły przez ucznia, nauczyciel niezwłocznie zawiadamia Dyrektora,
zgłasza fakt Policji i zawiadamia Rodziców.
9.
Zabrania się uczniom wychodzenia na parking.
10. Uczniów,
którzy mają pisemne zgody rodziców na samodzielny powrót do domu po zakończeniu
zajęć obowiązuje niezwłocznie opuszczenie terenu szkoły.
11.
Każdy rodzic ma
prawo skorzystać z dobrowolnego, grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od
następstw nieszczęśliwych wypadków.
12.
Szkoła pomaga w zawieraniu umowy z ubezpieczycielem,
przedstawiając rodzicom oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze
ubezpieczyciela podejmuje po konsultacji z rodzicami podejmuje dyrektor.
§ 23
1. W szkole wprowadzono zewnętrzny
monitoring wizyjny celem zapewnienia bezpieczeństwa mienia.
2. Rejestr i podgląd
kamer znajduje się na wewnątrz
pomieszczeń szkoły:
§ 24.
1. Szkoła prowadzi zbiory biblioteczne z których mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i
pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów.
§
25.
1. Szkoła współpracuje z
rodzicami poprzez:
1) organizację
zebrań poszczególnych oddziałów wg wcześniej przedstawionego harmonogramu;
2)
prowadzenie konsultacji dla rodziców (dni
otwartych), w trakcie, których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć
swojego dziecka, ustalić z nauczycielem (nauczycielami) sposób dalszej pracy z
dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagoga i mediatora;
3)
organizowanie wspólnych spotkań
okolicznościowych wynikających z rocznego planu pracy.
4)
włączanie rodziców w realizację programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
5)
włączanie w organizację imprez danego
oddziału i szkoły;
6)
możliwość wglądu przez rodziców w dokumentację
dotyczącą ich dziecka;
7)
w przypadku zauważenia długotrwałych
trudności w relacjach ucznia z innymi członkami społeczności szkolnej, szkoła
podejmuje działania pedagogiczno-wychowawcze wg własnej koncepcji pracy,
opartej na zasadach i filozofii PbP. na tym etapie informuje Rodziców o
sytuacji i może prosić o wsparcie. Jęsli podejmowane działania nie przynoszą
zadawalających efektów, Krąg podejmuje decyzję
o pozostawieniu dziecka w szkole. W niektórych przypadkach szkoła może
uwarunkować dalszą współpracę od niezwłocznego podjęcia określonych przez
szkołę działań np. konsultacja z PPPP, terapia rodzinna.
2. Rodzice
mają prawo do:
1) wychowania dzieci zgodnie z własnymi
przekonaniami w duchu tolerancji i
zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy,
narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
2) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich
dzieci;
3) pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań
edukacyjnych na terenie szkoły z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
4) wszelkich
informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w szkole;
5) pomocy materialnej
ze strony władz publicznych, w przypadku trudności finansowych
uniemożliwiających prawidłowe funkcjonowanie ich dziecka w szkole;
6) zapoznania
się z obowiązującymi w szkole dokumentami w szczególności
z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, statutem szkoły i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w szkole;
z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, statutem szkoły i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w szkole;
7) pomocy
mediatora na terenie szkoły;
8) do wyboru
dla swojego dziecka zajęć dodatkowych
3. Jako Szkoła oparta na PbP rekomendujemy
Rodzicom:
1) współpracę w zakresie wychowania dzieci w duchu
odpowiedzialności za siebie oraz duchu
współodpowiedzialności we wspólnocie;
2) uczestnictwo w powyższym celu na warsztatach
rodzicielskich organizowanych przez Szkołę;
3) przebywanie na terenie strefy edukacyjnej Szkoły z
uszanowaniem granic każdego dziecka.
4. Rodzic
ma prawo zwrócenia się do dyrektora szkoły z wnioskiem o:
1) odroczenie
obowiązku szkolnego;
2) przyspieszenie
obowiązku szkolnego;
3) objęcie
dziecka indywidualnym nauczaniem;
4) objęcie dziecka
indywidualnym tokiem lub programem nauki;
5) realizację
obowiązku szkolnego poza szkołą.
5. Zebrania
z Rodzicami wpisywane są do dzienników klasowych.
6.
Wychowawca na początku każdego roku szkolnego
przekazuje rodzicom kalendarz roku szkolnego oraz harmonogram spotkań.
7. Wychowawca
oddziału może zwołać nadzwyczajne zebranie rodziców z własnej inicjatywy lub na
wniosek dyrektora szkoły, rady pedagogicznej. O każdym nadzwyczajnym zebraniu
wychowawca oddziału ma obowiązek poinformowania dyrektora szkoły.
8. Wychowawca
oddziału może komunikować się z rodzicami wykorzystując: blog szkolny, telefon,
pocztę e-mailową, portale społecznościowe, indeks/ dzienniczek ucznia.
§
26
1. Uwzględniając
potrzeby Rodziców Szkoła realizuje dowożenie uczniów do placówki.
Rozdział
V
Nauczyciele
i inni pracownicy Szkoły
§
27
1.
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych
pracowników ustala organ prowadzący,
z uwzględnieniem potrzeb Szkoły.
z uwzględnieniem potrzeb Szkoły.
2.
Do zawarcia umowy z nauczycielem lub innym
pracownikiem uprawniony jest Dyrektor Szkoły.
3.
Prawa i obowiązki nauczycieli i innych
pracowników Szkoły, wymiar ich czasu pracy, uprawnienia urlopowe określa umowa
o pracę oraz przepisy prawa pracy.
4.
Zadaniem pracowników niebędących
nauczycielami jest zapewnienie sprawnego
funkcjonowania Szkoły, utrzymanie obiektu Szkoły i jego otoczenia w
ładzie i czystości.
5.
Wszyscy pracownicy Szkoły są zobowiązani
do zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez
Szkołę, uwzględniając obowiązujące w tym zakresie przepisy niniejszego Statutu,
wewnętrznych regulaminów i przyjętych w Szkole procedur.
6.
Szczegółowy zakres zadań nauczycieli i
pozostałych pracowników określa Dyrektor Szkoły, z uwzględnieniem:
1)
odpowiedzialności za życie, zdrowie,
bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
2)
odpowiedzialności za powierzone mienie;
3)
współpracy z rodzicami;
4)
doskonalenia warsztatu pracy;
5)
realizacji zadań wynikających z
obowiązujących w Szkole regulaminów i procedur.
§
28
1.
Nauczyciel zobowiązany jest:
1) rzetelnie
realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi
funkcjami Szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane
z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez
Szkołę;
2)
wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) kształcić
i wychowywać młodzież w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w
atmosferze wolności sumienia i szacunku
dla drugiego człowieka;
4)
dbać o kształtowanie u uczniów postaw
moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między
ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
5)
doskonalić własne umiejętności i podnosić
kwalifikacje zawodowe.
6)
realizować program nauczania, wychowania i
opieki zgodnie z ich najlepszą wiedzą i wolą oraz ideą Porozumienia bez
Przemocy Marshalla Rosenberga;
7)
systematycznie pogłębiać wiedzę i
kompetencje z zakresu Porozumienia bez Przemocy w postaci uczestnictwa w
szkoleniach, które organizuje Dyrektor.
2.
Nauczyciel sprawuje:
1)
bezpośrednią opiekę nad uczniami
przebywającymi na terenie Szkoły podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz
zajęć pozalekcyjnych;
2)
opiekę nad uczniami podczas zajęć poza
terenem Szkoły w trakcie wycieczek i zorganizowanych wyjść;
3) opiekę
nad uczniami podczas przerw międzylekcyjnych. Jest obowiązany do pełnienia
dyżurów zgodnie z obowiązującym regulaminem oraz harmonogramem ustalającym
porządek, czas i terminy dyżurów.
3.
Nauczyciel w ramach powierzonych mu
obowiązków:
1)
wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich
zdolności oraz zainteresowania;
2)
dba o pomoce dydaktyczne i powierzony mu
sprzęt szkolny;
3)
stosuje przyjęte przez Szkołę zasady
oceniania uczniów;
4)
wspiera uczniów i pomaga w zrozumieniu
samych siebie;
5)
systematycznie rozwija i doskonali własne
umiejętności dydaktyczne i wychowawcze oraz podnosi poziom wiedzy
merytorycznej;
6)
udziela indywidualnej pomocy uczniom w przezwyciężaniu problemów w
nauce;
7)
aktywnie uczestniczy we wszystkich
zebraniach i pracach Rady Pedagogicznej.
4.
Nauczyciel w szczególności ma prawo do:
1)
wynagrodzenia za pracę zgodnie z
przyjętymi przez organ prowadzący zasadami wynagradzania w Szkole;
2)
stosowania metod nauczania i wychowania
przyjętych przez organ prowadzący;
3)
egzekwowania od uczniów sformułowanych
przez siebie wymagań edukacyjnych;
4)
podnoszenia kwalifikacji zawodowych
poprzez udział w różnych formach doskonalenia
zawodowego;
zawodowego;
5)
pracy w bezpiecznych i higienicznych
warunkach;
6)
wyposażenia stanowiska pracy
umożliwiającego realizację programu nauczania.
5.
Nauczyciel ponosi w szczególności
odpowiedzialność za:
1)
prawidłowy przebieg prowadzonych przez
siebie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i stosowanie w nich przyjętych metod
pracy;
2)
jakość i wyniki pracy
dydaktyczno-wychowawczej;
3)
włączanie się w proces edukacyjny Szkoły
zgodnie z jej charakterem, programem wychowawczo- profilaktycznym;
4)
uwzględnienie w procesie edukacyjnym
indywidualnych możliwości uczniów;
5)
życie, zdrowie i bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece uczniów podczas zajęć prowadzonych w Szkole i poza
nią;
6)
przestrzeganie wewnątrzszkolnych zasad
oceniania;
7)
powierzone mu mienie Szkoły.
§
29
1.
Dyrektor
Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu
z nauczycieli uczących w danym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
z nauczycieli uczących w danym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2.
Dla zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest prowadzenie oddziału przez
wychowawcę oddziału przez cały cykl nauczania w Szkole.
3.
Wychowawca jest animatorem życia
zbiorowego uczniów, powiernikiem i mediatorem
w rozstrzygnięciu kwestii spornych, a także w konfliktach osobistych i rozterkach wewnętrznych.
w rozstrzygnięciu kwestii spornych, a także w konfliktach osobistych i rozterkach wewnętrznych.
§
30
1. Zadaniem
wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w
szczególności:
1) tworzenie
warunków wspomagających rozwój ucznia;
2) przygotowanie
ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie;
3) rozwijanie umiejętności rozwiązywania
życiowych problemów przez wychowanka.
2. Wychowawca
w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1:
1) otacza
indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków;
2) współdecyduje
z kręgiem i rodzicami o programie
i planie wychowawczym na dany rok szkolny oraz dłuższe okresy;
i planie wychowawczym na dany rok szkolny oraz dłuższe okresy;
3) współdziała
z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi koordynując
działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych którym potrzebna
jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych,
jak i uczniów z różnymi problemami i niepowodzeniami);
4) utrzymuje
systematyczny kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania
i ustalenia potrzeb dydaktyczno-wychowawczych ich dzieci;
b) udzielania
im pomocy w oddziaływaniach wychowawczych;
c) włączania
ich w sprawy życia klasy i Szkoły;
d) informowania
o postępach w nauce i zachowaniu ucznia;
e) powiadamiania
o przewidywanej dla ucznia śródrocznej/rocznej ocenie niedostatecznej
w terminach przewidzianych w rozdziale 6 niniejszego statutu;
w terminach przewidzianych w rozdziale 6 niniejszego statutu;
f) współpracuje
z pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami w
rozpoznawaniu różnorodnych potrzeb uczniów.
3. Wychowawca
jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji klasy: dziennika lekcyjnego,
arkuszy ocen i innej dokumentacji zgodnie z przepisami dla szkół publicznych
oraz innej dokumentacji obowiązującej w Szkole.
4. Wychowawca
ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze
strony pedagoga/terapeuty i mediatora szkolnego, specjalistów, Dyrektora
Szkoły, Rady Pedagogicznej,a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie
placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
5. Wychowawca
ustala spójne ze szkolnym wychowawczo - profilaktycznym treści i formy zajęć tematycznych na zajęciach z
wychowawcą.
6. Wychowawca
ustala w oparciu o obowiązujące w Szkole zasady oceny zachowania uczniów.
7. Szczegółowe
formy spełniania zadań wychowawcy polegają na:
1) programowaniu
i organizowaniu procesu wychowania w zespole klasowym, w tym opracowaniu
programu wychowawczego na dany rok szkolny;
2) dbaniu
o systematyczne uczęszczanie uczniów do Szkoły, analizie frekwencji klasy;
3) informowaniu
uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o zasadach oceny zachowania;
4) utrzymywaniu
stałych kontaktów z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów;
5) organizowaniu
zebrań klasowych i konsultacji z rodzicami.
8. Wychowawca
odpowiada za:
1) osiąganie
zamierzonych celów wychowawczych powierzonego mu oddziału;
2) integrowanie
wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i Szkoły;
3) poziomu
opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków znajdujących się w trudnej
sytuacji szkolnej lub społecznej;
4) bezpieczeństwo
wychowanków w czasie organizowanych imprez klasowych, wycieczek, spotkań.
9. Dyrektor
Szkoły może dokonać zmiany wychowawcy klasy:
a) z
urzędu;
b) na
wniosek dotychczasowego wychowawcy;
c) na
pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
10. Wnioski,
o których mowa w ust. 9 pkt 2-3, nie mają dla Dyrektora Szkoły charakteru
wiążącego.
11. O
sposobie ich załatwienia Dyrektor Szkoły informuje wnioskodawcę w terminie 14
dni od daty otrzymania wniosku.
Rozdział
VI
Szczegółowe
warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§
31
Cel
oceniania
- Celem zasad oceniania przyjętych w Niepublicznej
Szkole Podstawowej "Akademii Rosenberga" jest pozytywne wspomaganie uczniów i
uczennic w procesie ich intelektualnego i emocjonalnego rozwoju. Ważne
jest dla nas:
- samodzielność
w zdobywaniu wiedzy i w operowaniu nią, samodzielność formułowania
wniosków;
- zainteresowanie
różnymi dziedzinami nauki, ciekawość poznawcza uczniów, gotowość do
podejmowania pracy twórczej;
- umiejętność
współpracy, komunikowania zdobywania informacji i sprawozdania z wykonanej
pracy,
- świadomość
możliwych praktycznych zastosowań posiadanej wiedzy, wnikliwości w
ocenianiu świata zewnętrznego oraz umiejętności łączenia wiedzy z różnych
dziedzin
- dojrzałość,
polegająca na byciu odpowiedzialnym za swoje działania wynikające z
potrzeb i mające wpływ na innych członków społeczności (samosterowność).
- uczenie
się wzajemnej troski.
§
32
Ocenianie
wewnątrzszkolne powinno służyć:
- informowaniu
ucznia i jego rodziców (opiekunów) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i jego zachowaniu czyli podejmowanych działaniach, które mają wpływ na
całą społeczność oraz o postępach w
tym zakresie.
- udzielaniu
wsparcia uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowaniu
ucznia do dalszych postępów w nauce
i pielęgnowaniu troski o siebie i innych;
- zauważaniu
i wzmacnianiu szczególnych uzdolnień ucznia;
- zauważaniu
trudności w nauce i ustalaniu sposobów pracy nad ich złagodzeniem.
§
33
Zasady szkolnego oceniania tworzy Krąg.
§
34
Ocenianiu
podlegają:
- osiągnięcia
edukacyjne ucznia w tym zaangażowanie we własny proces rozwojowy;
- zachowanie
ucznia, w tym w dążenie do wzajemnej troski o siebie i innych oraz
zaangażowanie we własny proces rozwojowy.
§
35
Ocenianie
osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na ustaleniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i
realizowanych w szkole programów nauczania.
§
36
Ocenianie
zachowania ucznia polega na ustaleniu przez Krąg zasad współżycia
społecznego zapisanych jako dobre praktyki szkolne oraz ich uwzględnianie przez
ucznia.
§
37
Ocenianie
osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się przez ocenianie
wewnątrzszkolne, na które składa się:
- ocenianie
bieżące (feedback);
- klasyfikacja
śródroczna (opisowa)– po zakończeniu I semestru;
- klasyfikacja
roczna (ocena wg skali) – po zakończeniu II semestru.
§
38
Ocenianie
wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie
przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie
przez Krąg warunków Dobrych Praktyk Szkolnych
- ocenianie
bieżące w formie feedbacku i
ustalanie semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych;
- przeprowadzanie
egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie
rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według zapisów Dobrych Praktyk
Szkolnych.,
- ustalenie
warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalenie
warunków i sposobu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o
postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz o jego zachowaniu.
§
39
Tryb i procedury oceniania wiadomości i umiejętności
ucznia i informowania o ocenach
Rok szkolny
dzieli się na dwa semestry.
1.
I semestr trwa od początku roku szkolnego do posiedzenia
klasyfikacyjnego rady pedagogicznej, której termin ustalony jest corocznie w
organizacji roku szkolnego.
2.
II semestr rozpoczyna się w następnym dniu po klasyfikacyjnej
radzie pedagogicznej i trwa do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych przed
feriami letnimi.
§
40
System
informowania o ocenach
- W szkole
funkcjonuje tzw. system informacji zwrotnej, który jest narzędziem za
pomocą którego komunikują się uczniowie, nauczyciele i rodzice.
- W
momencie przyjęcia ucznia do szkoły rodzice i uczeń są informowani o
systemie i warunkach oceniania w szkole.
- Uczniowie,
nauczyciele i rodzice na bieżąco śledzą indeksy/dzienniczki ucznia,
zawarte w nich informacje.
- W dzienniczkach
wychowawcy przekazują uczniom i rodzicom informacje o zagrożeniach
ocenami niedostatecznymi na koniec roku. Rodzice/ opiekunowie są
zobowiązani do potwierdzenia tą samą drogą, że zapoznali się z
wiadomością.
§
41
Nauczyciele
na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców(opiekunów
prawnych) o:
- wymaganiach
edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i
rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych edukacyjnych wynikających z
realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach
i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§
42
Oceny są
jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
- Na
wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel ustalający
ocenę powinien ją uzasadnić.
- Na
wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych), sprawdzone i
ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca
oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom
prawnym).
- Bieżące
ocenianie w postaci feedbacku jest wpisywane do dzienniczka.
§
43
Oceny
śródroczne (opisowe) i roczne stopnie wg skali są wpisywane do dzienniczka , a
po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników klasyfikacji, oceny roczne są
wpisywane do arkuszy ocen.
§
44
Sprawdzian
oznacza każdą pisemną formę sprawdzenia wiedzy dłuższą niż 30 minut i
obejmującą materiał z więcej niż 3 godzin lekcyjnych. Sprawdzian musi być
zapowiedziany przez nauczyciela na co
najmniej 7 dni przed terminem i odnotowany w dzienniczku.
- Uczeń
musi znać wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej
obowiązujące na sprawdzianie.
- Uczniowie
danej klasy mogą przystąpić do pisania sprawdzianu, kiedy wspólnie z
nauczycielem ustalą, że chcą w ten sposób sprawdzić swoją wiedzę,
- Uczniowie
danej klasy mogą przystąpić do pisania nie więcej niż jednego sprawdzianu
w ciągu jednego dnia.
- Dwa
tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną nie przeprowadza się
sprawdzianów obejmujących materiał całego semestru lub działu programu.
- Nauczyciel
i uczeń wspólnie sprawdzają sprawdzian i Nauczyciel wpisuje ocenę do
dzienniczka ucznia do 6 dni roboczych po jego przeprowadzeniu. Termin ten
ulega wydłużeniu do 12 dni w przypadku choroby nauczyciela albo w
sytuacji, gdy sprawdzian objął większość uczniów w roczniku. Po
sprawdzeniu wspólnie ustalają z nauczycielem nad czym chcą jeszcze
pracować.
- Termin
poprawy nauczyciel wraz z grupą ustala na lekcji, na której oddaje
sprawdzian. Termin ten zostaje wyznaczony w przedziale od 3 do 9 dni
roboczych od dnia oddania sprawdzianu i jest jedyny, nieprzekraczalny i
wspólny dla całej grupy. Termin poprawy
musi być znany uczniom.
- W
przypadku, gdy grupa nie ustali z nauczycielem terminu poprawy, termin ten
zostaje ustalony przez nauczyciela. Termin poprawy nie może być wyznaczony
na czas trwania zajęć szkolnych.
- Uczeń
nieobecny ustala termin sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.
- Uczniowie podczas pisania sprawdzianu
mogą korzystać z wszelkich pomocy szkolnych.
- Na
podstawie śródrocznych informacji zwrotnych oraz na podstawie wyników ze
sprawdzianów i bieżących feedbacków nauczyciel proponuje uczniowi ocenę
roczną.
§
45
Nauczyciel
jest obowiązany:
- na
podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których
mowa w § 41 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia
rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostaniu tym wymaganiom;
- dostosować
wymagania edukacyjne, o których mowa w § 2.3 pkt. 1, do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu tym
wymaganiom; co następuje również na podstawie opinii niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej, o której mowa w art. 71b
ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej
„ustawą”;
- W
przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych,
o których mowa w § 41 pkt. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
§
46
Każdy uczeń,
po spełnieniu ściśle określonych warunków opisanych w przedmiotowych zasadach
oceniania, ma prawo do:
1)
Dodatkowego sprawdzenia jego wiadomości i umiejętności w przypadku
niezaliczenia I semestru. Zaliczenie musi nastąpić do dnia ustalonego na
początku każdego roku szkolnego przez Radę Pedagogiczną. Sposób zaliczania
semestru ustala nauczyciel przedmiotowy z uczniem.
2) Poprawienia
oceny końcoworocznej jeśli wyraża taką chęć. Sposób zaliczania ustala nauczyciel
z uczniem.
3) Egzaminu
klasyfikacyjnego;
4) Egzaminu
poprawkowego.
§
47
Uczeń
otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę, jeżeli ze
wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie
nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
§
48
Ogólne kryteria i skale oceniania stosowane w
sprawdzaniu i ocenianiu wiadomości i umiejętności ucznia
W procesie
oceniania osiągnięć edukacyjnych stosuje się oceny:
1) wyrażone
liczbą według następującej skali (klasyfikacja semestralna i roczna):
·
stopień celujący – 6;
·
stopień bardzo dobry – 5;
·
stopień dobry – 4;
·
stopień dostateczny – 3;
·
stopień dopuszczający – 2;
·
stopień niedostateczny – 1.
2)
wyrażone w feedbacku polegającym
na (ocenianie bieżące):
- opisaniu
faktów, spostrzeżeń;
- wskazaniu
opanowanego zakresu materiału i
wskazaniu, co jeszcze pozostało do opanowania (nauczenia się);
3) opisowe
tzw. feedback I stopnia zamieszczany w
dzienniczku na koniec każdego semestru, zawierający opis faktów (co z
zakresu wymagań edukacyjnych zostało , zrealizowane, przyswojone).
§
49
Ocenianie bieżące nie jest wyrażone liczbą.
§
50
Klasyfikacja
semestralna i roczna wymaga skali liczbowej.
§
51
Ocena z
zachowania jest wystawiana pod koniec roku szkolnego przez wychowawcę w
porozumieniu z Kręgiem. Kryteria, tryb i procedury oceny zawarte są w Dobrych
Praktykach Szkolnych.
§
52
Wymagania
edukacyjne wynikające z podstawy programowej dla poszczególnych przedmiotów
objętych programem nauczania znajdują się w przedmiotowych zasadach oceniania
(PZO).
§
53
Szczegółowe
kryteria wymagań programowych oraz skale ocen z poszczególnych przedmiotów
zawarte są w przedmiotowych zasadach oceniania.
§
54
Tryb i procedury zwalniania ucznia z wybranych zajęć
edukacyjnych
Dyrektor
szkoły, na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych), zwalnia ucznia z
zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza,
niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniej opinii oraz na czas określony w tej
opinii.
1.
Wniosek wraz z opinią lekarską, o których mowa w § 52,
należy składać w sekretariacie szkoły.
2.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania
fizycznego, informatyki w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo
„zwolniona”.
§
55
Dyrektor
szkoły, na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) oraz na podstawie
opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, zwalnia do końca nauki
w szkole ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z
niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z
nauki drugiego języka obcego, niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniej opinii.
1.
Wniosek wraz z opinią lekarską, należy składać w
sekretariacie szkoły.
2.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z
nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka
obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§
56
Tryb i
procedury przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych
Uczeń może
nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej
oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach
edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie nauczania.
1.
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej
nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
2.
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieobecności nieusprawiedliwionej lub na wniosek jego rodziców (opiekunów
prawnych) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny, po
zasięgnięciu opinii nauczyciela, który uczy ucznia nieklasyfikowanego oraz
opinii wychowawcy klasy.
3.
Wniosek, o którym mowa w § 54 pkt. 2, uczeń składa na
piśmie do dyrektora szkoły w nieprzekraczalnym terminie do klasyfikacyjnej rady
pedagogicznej. Wniosek powinien być zaopiniowany przez wychowawcę i uczącego
nauczyciela.
4.
Uczeń zmieniający klasę lub przyjęty z innej szkoły
zobowiązany jest do uzupełnienia różnic programowych w formie egzaminu
klasyfikacyjnego.
5.
Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie
pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem § 54 pkt. 6.
6.
Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania
fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
7.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później
niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno –
wychowawczych.
8.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem
i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
9.
Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 54 pkt. 1, 2
i 4, przeprowadza nauczyciel obowiązkowych zajęć edukacyjnych w obecności,
wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych
zajęć edukacyjnych.
10. Uzyskana w
wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z
zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
11. Z
przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w § 54 pkt. 1, 2 i 4
, sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a.
imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających
egzamin klasyfikacyjny;
b.
termin egzaminu klasyfikacyjnego;
c.
zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
d.
wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
1.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
13) Protokół
stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
14) Uczeń,
który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
15) W
przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
„nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§
57
Tryb i procedury przeprowadzania egzaminów
poprawkowych
Uczeń, który
w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo
dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
1.
Egzamin poprawkowy obejmuje materiał z całego roku
szkolnego i składa się z części pisemnej oraz z części ustnej, z zastrzeżeniem
pkt. 2.
2.
Egzamin poprawkowy z informatyki, technologii
informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadania
praktycznego.
3.
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły
do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
4.
Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim
tygodniu ferii letnich.
5.
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez
dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
a.
dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez
dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
b.
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako
egzaminujący;
c.
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne – jako członek komisji.
1.
Nauczyciel, o którym mowa w § 55 pkt. 5 ust. b), może
być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych,
szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole
następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
2.
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się
protokół zawierający:
a.
skład komisji;
b.
termin egzaminu;
c.
pytania egzaminacyjne;
d.
wynik egzaminu;
e.
ocenę ustaloną przez komisję;
f.
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
8) Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen ucznia.
9) Uczeń,
który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym
terminie (ostatni tydzień ferii letnich), może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września
nowego roku szkolnego.
10) Uczeń,
który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę,
z zastrzeżeniem pkt. 11 i pkt. 12.
11) W
przypadku stwierdzenia, że egzamin poprawkowy został przeprowadzony niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny, uczeń lub jego rodzice
(opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 5
dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku stosuje się
odpowiednio przepisy § 57, a ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
12)
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w
ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia,
który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych
pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze
szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§
58
Warunki
uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
Na tydzień
przed roczną klasyfikacyjną radą pedagogiczną nauczyciel obowiązkowych zajęć
edukacyjnych przedstawia uczniowi propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej.
1.
W przypadku, gdy uczeń chciałby ubiegać się o wyższą
ocenę, ma prawo do jej poprawy.
2.
W terminie 2 dni od daty powiadomienia uczeń składa do
nauczyciela pisemny wniosek o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z
przedmiotu.
3.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana
rocznej oceny klasyfikacyjnej ujęte są w przedmiotowych zasadach oceniania.
4.
Po dodatkowym sprawdzeniu wiadomości i umiejętności
ucznia nauczyciel może jedynie podwyższyć ocenę lub potwierdzić dotychczasową.
5.
Pisemne i ustne sprawdziany wiadomości i umiejętności
ucznia są przeprowadzane w terminie do klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
§ 59
W przypadku
stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję, która
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie
pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych.
1.
Dyrektor szkoły podejmuje działania opisane w § 57 na
pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) złożony w
terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. W podaniu
powinna być zawarta informacja o przepisach prawa, których naruszenie jest
podstawą ubiegania się o zmianę oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć
edukacyjnych.
2.
Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie
5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w § 57.
3.
Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego
rodzicami (prawnymi opiekunami).
4.
W skład komisji, o której mowa w § 57, wchodzą:
5.
dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji;
6.
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
7.
jeden nauczyciel , prowadzących pokrewne zajęcia
edukacyjne.
5) Ustalona
przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być
niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest
ostateczna, z wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 55 pkt. 12.
6) Z prac komisji
sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a.
skład komisji;
b.
termin sprawdzianu;
c.
zadania (pytania) sprawdzające;
d.
wynik sprawdzianu
e.
ocenę ustaloną przez komisję;
f.
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7) Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen ucznia.
8) Uczeń,
który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez
dyrektora szkoły.
§ 60
Tryb i procedury przeprowadzania klasyfikacji
śródrocznej
Klasyfikacja
śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z
zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia,
oraz ustaleniu – według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
1.
Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej
raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych przez dyrektora
szkoły w kalendarzu na dany rok szkolny.
2.
Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne wraz z uczniami, a śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca
klasy z Kręgiem.
3.
Śródroczne oceny klasyfikacyjne powinny być wystawione
co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
4.
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono,
że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie
nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi
szansę uzupełnienia braków.
5.
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowego
zajęcia edukacyjnego stosuje się przepisy § 54.
§ 61
Tryb i procedury przeprowadzania klasyfikacji rocznej
Klasyfikacja
roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku
szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania oraz
ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, według skali określonej w statucie szkoły.
1.
Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne wraz z uczniami, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania –
wychowawca klasy po uzyskaniu opinii Kręgu.
2.
Roczne oceny klasyfikacyjne powinny być wystawione co
najmniej na 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej.
3.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena
klasyfikacyjna z danego zajęcia edukacyjnego może być zmieniona tylko w wyniku
egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 55 pkt. 11
4.
Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna
z zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § KRĄG
5.
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują
z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który
tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo
uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych
zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
6.
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej,
jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 55 pkt. 12
7.
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej
bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z
wyróżnieniem.
§ 62
Tryb i procedury przeprowadzania klasyfikacji końcowej
Uczeń
kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się
roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w
klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo
niższych, z uwzględnieniem § 59 pkt. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 23 ust. 5.
1) Uczeń
kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której
mowa w § 4.0, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co
najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, z uwzględnieniem
§ 59 pkt. 9.
§ 63
Sposoby informowania rodziców o postępach ucznia i
jego zachowaniu
Na początku
roku szkolnego nauczyciele mają obowiązek informować uczniów oraz rodziców
(opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego
programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
1.
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego
informuje uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach i sposobie
oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia
uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2.
Nauczyciel ma obowiązek udzielać informacji rodzicom
(opiekunom prawnym) o uzyskanych przez ucznia bieżących ocenach.
3.
Na prośbę rodziców (opiekunów prawnych) wychowawca lub
nauczyciel przedmiotu udziela ustnej informacji w czasie zebrań z rodzicami lub
konsultacji.
4.
Kalendarz spotkań z rodzicami ustalany jest corocznie
w organizacji roku szkolnego i ogłaszany na początku roku szkolnego.
5.
Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady
Pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są
zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych)w
dzienniczku o proponowanych dla niego ocenach śródrocznych i
rocznych. Na co najmniej 3 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady
pedagogicznej oceny powinny być ostateczne. Ocena ostateczna może różnić się od
oceny proponowanej tylko w przypadku, gdy będzie oceną wyższą.
6.
Nauczyciel przedmiotu ustalają z uczniem i wpisuje
ocenę do indeksu/dzienniczek ucznia.
7.
W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu wpisu
w dzienniczku może dokonać wychowawca klasy na podstawie informacji uzyskanych
od nauczyciela tego przedmiotu.
8.
Wychowawca ma dostęp do wszystkich ocen ucznia.
9.
Na tydzień przed roczną klasyfikacyjną radą
pedagogiczną nauczyciel obowiązkowych zajęć edukacyjnych przedstawia uczniowi
propozycję rocznej oceny klasyfikacyjnej.
10. Na tydzień
przed roczną klasyfikacyjną radą pedagogiczną wychowawca przedstawia propozycję
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia.
Rozdział
VII
Uczniowie
szkoły
§
64
1.
Określa się
zakres praw i obowiązków ucznia Szkoły w oparciu o podstawowe jego uprawnienie
do wiedzy o przysługujących mu prawach oraz środkach, jakie przysługują
uczniowi w przypadku naruszenia jego praw.
2.
Do podstawowych
praw ucznia Szkoły należy:
1) prawo do informacji rozumianej jako dostępność wiedzy
i o prawach i uprawnieniach, możliwość otrzymania w toku edukacji informacji z
różnych źródeł, znajomość programów nauczania, zasad oceniania, jawność ocen,
otrzymywanie informacji dotyczących ucznia o podejmowanych w jego sprawie
decyzjach, dostęp do informacji na temat życia szkolnego;
2)
prawo do
wyrażania myśli, przekonań, a w szczególności dotyczących życia Szkoły,
a także światopoglądowych i religijnych z uwzględnieniem potrzeb innych w społeczności;
a także światopoglądowych i religijnych z uwzględnieniem potrzeb innych w społeczności;
3) prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie
edukacyjno-wychowawczym i zakazu stosowania przemocy fizycznej i psychicznej
rozumianego jako gwarancję nietykalności cielesnej i nakaz poszanowania
godności ucznia poprzez m.in. zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania,
stosowania presji psychicznej, porównywania i traktowania bez względu na wygląd
zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia oraz równego traktowania
w sytuacji konfliktu nauczyciel – uczeń, w tym prawo dowiedzenia swoich racji;
4) prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego oraz
tajemnicy korespondencji rozumianej jako zakaz upubliczniania przez pracowników
Szkoły wszelkich informacji z nim związanych;
5)
prawo do
higienicznych warunków nauki, czasu wolnego, rozrywki i zabawy rozumianego jako
dostępność do procesu dydaktyczno-wychowawczego zorganizowanego zgodnie z
zasadami higieny pracy umysłowej; opieki wychowawczej i warunków zapewniających
bezpieczeństwo;
6) prawo do wypoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych,
w czasie ferii i przerw świątecznych;
7) prawo do znajomości wymagań edukacyjnych niezbędnych do
uzyskania śródrocznych feedbacków i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych, wynikających
z realizowanego przez nauczycieli programu nauczania;
z realizowanego przez nauczycieli programu nauczania;
8) prawo do bieżącego feedbacku o progresie w realizacji
wymagań edukacyjnych;
9) prawo do uzyskiwania na bieżąco wsparcia i pomocy;
10) prawo do złożenia wniosku o uzyskanie wyższej niż przewidywana
rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
11) prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do Dyrektora Szkoły w
przypadku uznania, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub
roczna ocena zachowania ustalona została niezgodnie
z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny;
12) prawo do uzyskiwania informacji na 7 dni przed
klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej
o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych i
rocznych, oraz odpowiednio - na 30 dni przed zakończeniem okresu o
przewidywanych ocenach niedostatecznych śródrocznych i rocznych;
13) prawo do korzystania ze zbioru bibliotecznego, pomocy
naukowych, sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz dostępu do Internetu
podczas zajęć programowych, prawo do rozsądnego korzystania ze szkolnego
telefonu.
3. Każdemu, kto powziął wiadomość o naruszenie praw
ucznia Szkoły służy uprawnienie do poinformowania Dyrektora Szkoły lub organu
sprawującego nadzór pedagogiczny; z intencją wsparcia społeczności szkolnej i
jej członków.
4. Tryb powyższy podaje każdorazowo Dyrektor,
bezpośrednio po zapoznaniu się z informacją.
5. Informacje z intencją wsparcia rozpatruje Dyrektor w
drodze premediacji, mediacji, bądź kręgów naprawczych.
§
65
1. Podstawowym obowiązkiem ucznia jest przestrzeganie
zasad współżycia, przyjmowanie postaw i zachowań nie godzących i nie pozostających w sprzeczności z zadaniami
Szkoły.
2. Do podstawowych obowiązków ucznia Szkoły należy w
szczególności:
1) regularne i aktywne
uczestniczenie w procesie edukacyjno-wychowawczym prowadzonym przez Szkołę;
2) systematycznie przygotowywanie się do zajęć, poszerzanie
swojej wiedzy i umiejętności;
3) poszanowanie oraz należyte i właściwe używanie mienia
Szkoły zgodnie z jego właściwościami i przeznaczeniem;
4) respektowanie praw uczniów Szkoły, organów i
pracowników Szkoły wynikających z przepisów prawa lub postanowień niniejszego
Statutu;
5) godne i kulturalne zachowanie w Szkole i poza nią;
6) okazywanie szacunku sobie i innym członkom
społeczności szkolnej;
7) wykonywanie poleceń Dyrektora Szkoły i nauczycieli,
zwłaszcza tych, dotyczących bezpieczeństwa;
8) przestrzeganie zasad współżycia społecznego, a w tym:
a) okazywanie wzajemnej troski o siebie;
b) nie zgadzanie się na działania przemocowe
c) szanowanie poglądów i przekonań innych ludzi i
dostrzeganie stojących za nimi potrzeb;
d) szanowanie godności i wolności osobistej drugiego
człowieka;
e) naprawianie umyślnie wyrządzonej przez siebie szkody;
9) zaniechanie postaw i zachowań noszących znamiona
patologii społecznej, w tym zaniechania używania alkoholu, środków odurzających
i innych używek grożących zdrowiu ucznia oraz innym uczniom Szkoły, wywierającym
także niekorzystny wpływ na społeczność lokalną;
10) przeciwdziałanie wszelkim przejawom
nieodpowiedzialności, marnotrawstwa i niszczenia majątku Szkoły oraz dbanie o ład i porządek;
11) dbanie o czystość mowy ojczystej;
12) pozostawianie w szatni wierzchniej odzieży;
13) przestrzeganie zasad higieny osobistej i estetycznego wyglądu;
14) przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych w
pomieszczeniach Szkoły oraz zasad
bezpieczeństwa określonych przepisami bezpieczeństwa i higieny w placówkach
oświatowych oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
15) informowanie Dyrektora Szkoły i pracowników Szkoły o
zaistniałych zagrożeniach dotyczących zdrowia i życia;
16) regularne uczęszczanie na zajęcia oraz
usprawiedliwianie spóźnień i nieobecności w terminie 3 dni od ich powstania u
wychowawcy oddziału;
17) wyłączenie telefonu komórkowego podczas zajęć.
§
66
Uczeń ma w szczególności prawo do:
1) zapoznania się z programem nauczania, z
jego treścią, celem.
2) szacunku i wolności oraz poczucia
bezpieczeństwa.
3) zorganizowanego procesu kształcenia w
sposób wspierający życie;
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i
talentów;
5) pomocy i wsparcia w przypadku trudności
w nauce;
6) opieki wychowawczej i warunków pobytu w
Szkole zapewniających
bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi
formami przemocy fizycznej lub
psychicznej oraz do poszanowania jego
godności osobistej;
7) Uczeń ma prawo
realizować obowiązek szkolny poza szkołą zgodnie z odrębnymi przepisami.
§
67
1. W Szkole obowiązuje system motywacji
wspierającej wg Marshalla B. Rosenberga oraz idei wychowawczych wg Jespera
Juula.
§
68
1. W Szkole nie karzemy i nie nagradzamy.
2. Uczeń może zostać skreślony z listy
uczniów w przypadku kiedy:
1)
zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu swojemu lub innych uczniów;
2)
Rodzice nie podejmują współpracy ze szkołą w procesie wychowawczym;
3)
Czynników losowych tj. zmiana miejsca zamieszkania.
2a. Ostateczne skreślenie z listy uczniów
w przypadku sporu może nastąpić po zawartym w procesie mediacji porozumieniu
pomiędzy Szkołą a Rodzicami ucznia udokumentowanym w protokole z sesji
mediacyjnej.
3. Szkoła promuje i stosuje mediacje oraz
kręgi naprawcze jako sposób rozwiązywania wszelkich konfliktów.
4. W Szkole organizowane są cykliczne warsztaty
umiejętności komunikacji empatycznej
5. Warsztaty organizowane są zarówno dla uczniów,
Kadry jak i Rodziców.
6. Każdy członek społeczności szkolnej ma
prawo wnieść prośbę o mediacje lub zainicjować Krąg Naprawczy.
7. Sposób przeprowadzenia mediacji i kręgów
reguluje oddzielny dokument.
Rozdział
VIII
Sposób
uzyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły
§
69
1.
Działalność Szkoły jest finansowana z
następujących źródeł:
1)
dotacji ustalonej na podstawie odrębnych
przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego – (Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w
Lesznowoli);
2)
środków własnych organu prowadzącego;
3)
opłat rodziców uczniów za naukę (tzw.
„czesne”);
4)
dotacji celowych przekazywanych Szkole
przez osoby prawne, organizacje i instytucje;
2.
W uzasadnionych przypadkach, w
szczególności wynikających ze zmiany wskaźnika cen lub/i poziomu inflacji,
organ prowadzący ma prawo do zmiany wysokości czesnego.
3.
Prowadzący ma obowiązek poinformować Rodziców
(prawnych opiekunów) o zmianie wysokości czesnego co najmniej 30 dni przed
wprowadzeniem zmiany.
4.
Kwota stanowiąca wpisowe lub czesne może
zostać obniżona lub darowana w odniesieniu do
kolejnego dziecka z danej rodziny albo w innych uzasadnionych przypadkach.
5. Wysokość
opłat za naukę ustalana jest na okres
jednego roku szkolnego, w terminie do dnia zakończenia zajęć
dydaktyczno-wychowawczych w roku
szkolnym poprzedzającym dany rok szkolny.
6. Rodzice
zobowiązani są płacić czesne z góry do 5 dnia każdego miesiąca.
7.
Zasady obniżania opłat lub zwolnienia z
opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Szkoły.
8.
Wszelkie zniżki i odstępstwa od przyjętych
zasad nie wymagają odrębnego postanowienia, a ich wysokość pozostaje sprawa indywidualnych uzgodnień
miedzy organem prowadzącym, a rodzicami,
których dobro ucznia pozostaje sprawą nadrzędną.
9.
Zasady gospodarki finansowej Szkoły
określają odrębne przepisy
Rozdział
IX
Zasady przyjmowania i skreślania
uczniów
§
70
1.
Uczniem Szkoły może być każde dziecko,
którego rodzice akceptują zasady funkcjonowania Szkoły i postanowienia
niniejszego Statutu.
2.
Decyzję o przyjęciu ucznia do Szkoły
podejmuje organ prowadzący w porozumieniu
Dyrektorem Szkoły na podstawie podania rodzica o przyjęcie dziecka do
Szkoły, oraz przeprowadzonej rozmowy z rodzicem (prawnym opiekunem).
3.
Przyjęcie dziecka do Szkoły wymaga:
1)
złożenia formularza zgłoszeniowego;
2)
rozmowy z rodzicami dziecka;
3)
spotkania z dzieckiem na terenie Szkoły;
4)
podpisania umowy przez rodziców, co jest
równoznaczne z zobowiązaniem do przestrzegania
aktów wewnętrznych regulujących działalność Szkoły;
5)
dostarczenia w wyznaczonym terminie
dokumentów dziecka.
§ 71
1.
Wszelkie spory wynikłe w trakcie procedury
kwalifikacyjnej rozstrzyga organ
prowadzący w uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły.
2.
Rodzice mają prawo odwołać się od decyzji
organu prowadzącego w przypadku niesatysfakcjonującego ich rozstrzygnięcia w
terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia.
3.
Decyzja organu prowadzącego w sprawie
nieprzyjęcia ucznia do Szkoły jest ostateczna.
§
72
1.
Osoba przyjęta do Szkoły staje się jej
uczniem z chwilą wpisania jej na listę uczniów.
2.
Warunkiem wpisania na listę uczniów jest
przestrzeganie ustaleń finansowych
zawartych między Szkołą i rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, oraz
zobowiązanie do przestrzegania wewnątrzszkolnych aktów prawnych, w tym postanowień niniejszego Statutu.
§
73
1.
Uczeń może być skreślony z listy uczniów w
przypadku:
1)
naruszenia postanowień niniejszego Statutu
i innych aktów wewnętrznych Szkoły;
2)
dystrybucji, używania lub posiadania
alkoholu, środków odurzających lub innych substancji szkodliwych dla zdrowia;
3)
działań zagrażających dobru, moralności i
bezpieczeństwu uczniów lub innych osób;
4)
popełnienia wykroczenia lub przestępstwa.
2.
Skreślenie ucznia może nastąpić również w
przypadku, gdy rodzice zalegają z opłatą „czesnego” za okres 3 miesięcy oraz innymi należnościami na rzecz organu
prowadzącego, pomimo skutecznego wezwania do zapłaty zalęgłości.
3.
Z wnioskiem o skreślenie ucznia z listy
uczniów do organu prowadzącego mogą
wystąpić:
1)
rodzice ucznia;
2)
Dyrektor Szkoły;
3)
Rada Pedagogiczna;
4)
Krąg.
4. W
przypadku, gdy zostaną wyczerpane wszystkie środki oddziaływania wychowawczego
rodziców oraz Szkoły, lub gdy rodzice nie podejmują współpracy ze Szkołą i nie
wywiązują się z podjętych zobowiązań, a uczeń w dalszym ciągu nie przestrzega
postanowień niniejszego Statutu i innych aktów wewnętrznych Szkoły oraz ogólnie
przyjętych norm społeczno-moralnych, organ prowadzący dokonuje skreślenia ucznia
z listy uczniów, o czym niezwłocznie powiadamia w formie pisemnej rodziców.
Organ prowadzący dokonuje
skreślenia ucznia z listy uczniów również w przypadku skutecznego wypowiedzenia
umowy o naukę lub jej rozwiązania za porozumieniem stron na zasadach
wskazanych w treści umowy o naukę
Rozdział
X
Postanowienia końcowe
§
74
Szkoła
posiada logo w kształcie żyrafy, w kolorze białym na zielonym tle.
§
75
HYMN SZKOŁY
Jest taka szkoła – skrzynia z klejnotami,bo tam wszystkie dzieci mogą być skarbami.
Hej nasza szkoła – skrzynia z klejnotami,
w Akademii wszyscy jesteśmy skarbami.
ten go nie znajduje, kto wcale nie szuka...
Dostrzeż we mnie klejnot, choć to czasem sztuka
zawsze go odnajdzie, ten kto chętnie szuka..
nawet wielki Einstein nie wiedział wszystkiego.
Każdy z nas jest inny, umie coś cennego
Dlatego tworzymy coś wyjątkowego.
gdy umiesz to cenić, wszystkich nas to wznosi.
Choć miewam słabości, jak każdy, coś wnoszę,
gdy umiem to cenić, wciąż wyżej się wznoszę.
w Akademii myśl ta jest prawdą, nie czarem.
Chcę zawsze pamiętać, jestem w świecie darem,
ta myśl niechaj będzie prawdą, a nie czarem
§
76
Szkoła używa pieczęci urzędowych. Cechy urzędowej pieczęci:
§ metalowa,
§ okrągła,
§ tłoczona,
§ zawierająca pośrodku
wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a w otoku napis
odpowiadający nazwie podmiotu uprawnionego do jej używania, w naszym
przypadku Akademia Rosenberga
Niepubliczna Szkoła Podstawowa .
Pieczęć umieszczana jest tylko na dokumentach szczególnej wagi, w
następujących przypadkach:
§ pieczęć o średnicy
36 mm na świadectwie wydawanym
przez szkołę natomiast pieczęć o średnicy 20 mm na legitymacjach szkolnych;
§ na odwrocie legitymacji
szkolnej ważność dokumentu w kolejnych latach szkolnych potwierdza się
przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły o średnicy 20 mm.
§
77
1.
Regulaminy określające działalność organów
Szkoły, jak również wynikające z zadań
Szkoły, nie mogą być sprzeczne z przepisami niniejszego Statutu, jak
również z innymi przepisami prawa.
2.
Nadawanie nowego statutu lub dokonywanie
zmiany statutu jest uprawnieniem organu
prowadzącego. Organ prowadzący publikuje statut w terminie 7 dni od
wprowadzenia zmiany.
3.
Dyrektor Szkoły zapewnia możliwość
zapoznania się ze statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej. Aktualny
statut zamieszczony jest na stronie internetowej szkoły:
www.akademiarosenberga.pl
4.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację
zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.
sprawy nieuregulowane rozstrzyga się na
podstawie obowiązujących przepisów, w tym ustawy o systemie oświaty i ustawy
prawo oświatowe oraz przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz